Dierenarts - Osteopaat :: Kris De Ceulaer

Home Foto's Osteopathie Contact digitale_radiografie natuurvoeding
Wat is Neuraaltherapie?

Neuraaltherapie werd ongeveer een eeuw geleden voor het eerst ontdekt. Twee Duitse dokters, de gebroeders Ferdinant en Walter Huneke, experimenteerden met injecties van lokaal verdovende middelen (lidocaïne, procaïne,...)en ontdekten dat deze injecties in de huid, onder de huid, in de spierlaag etc. zeer goede effecten hadden voor het behandelen van vage pijnklachten zoals rugpijn. Ze ontdekten dat neuraaltherapie, net zoals osteopathie, ook als een holistische geneeswijze moet aanzien worden.

De theoretische basis achter de werking van neuraaltherapie, is niet enkel de verdovende werking van het lokale anestheticum, maar net zoals bij osteopathie, speelt ook het effect op het ‘basis-bioregulatiesysteem’ en het autonome zenuwstelsel een rol. Alles is verbonden met elkaar en moet in een dynamische ‘flow’ zitten om goed te kunnen functioneren. Littekens en/of problemen in de ingewanden kunnen ook hun effect hebben op de beweeglijkheid van de wervelkolom en zijn omliggende structuren. In neuraaltherapie worden dit ‘stoorvelden’ genoemd en dit komt overeen met een blokkade in osteopathie of een verstoord punt in accupunctuur. Door injectie in en onder de huid in de omgeving van deze stoorvelden (of blokkades), wordt de pijn in dit segment onderdrukt, wordt de ‘flow’ hersteld en kan de beweging terug gemakkelijker gestimuleerd worden.

Deze techniek wordt vaak gecombineerd met osteopathie of accupunctuur omdat ze elkaars werking versterken. Na een osteopathische behandeling zijn er soms zones waar de spierspanning zo hoog is, dat er nog steeds een verminderde beweging blijft en de pijnreactie blijft. Door het probleem dan van de andere zijde te benaderen nl. de pijn eerst weg te nemen, wordt dezelfde neurale keten getriggert en zal de immobiliteit van dit segment verbeteren. Traditioneel worden locale anesthetica zoals procaïne of lidocaïne ingespoten maar een gelijkaardig effect kan bekomen worden met homeopathische of herboristische producten (=biopunctuur). De keuze tussen neuraal therapie en biopunctuur hangt af van de onderliggende stoorvelden.