Energetisch in balans

Acupunctuur

Acupunctuur vormt een onderdeel van de Traditionele Chinese Diergeneeskunde. Het is een energetische geneeskunde waarbij gestreefd wordt naar evenwicht tussen Yin en Yang. Een ziekte wordt namelijk beschouwd als een verstoring van dit evenwicht. Het doel van acupunctuur is ziektes te genezen en voorkomen.

Acupunctuur is bij het grote publiek het best gekend als een techniek om pijn te verlichten, maar het is ook meer dan dat. In tegenstelling tot de traditionele Westerse geneeskunde, waar pijn vaak als een klacht op zich wordt beschouwd, wordt er in de Chinese geneeskunde bij elke klacht steeds naar het volledige dier gekeken. Er wordt naar de oorzaak van het probleem gezocht.

Door een dier energetisch in balans te brengen voelt het zich beter in zijn vel en kunnen chronische problemen of steeds weerkerende problemen verbeteren.

Traditionele Chinese Diergeneeskunde rust op 3 grote pijlers:

• Acupunctuur (naalden inbrengen om energie te stimuleren/kanaliseren)
  • Voedingsleer
  • Kruidengeneeskunde

Er wordt getracht om uw hond zo goed mogelijk te helpen door het instellen van een combinatietherapie

• De energetische balans te herstellen met acupunctuur
  • Blokkades en spierspanningen weg te werken met osteopathie
  • Bijkomende ondersteunende adviezen
Neuraaltherapie

Acupunctuur kan aangevuld worden met Neuraaltherapie

Neuraaltherapie werd ongeveer een eeuw geleden voor het eerst ontdekt. Twee Duitse dokters, de gebroeders Ferdinant en Walter Huneke, experimenteerden met injecties van lokaal verdovende middelen (lidocaïne, procaïne,...) en ontdekten dat deze injecties in de huid, onder de huid, in de spierlaag enz zeer goede effecten hadden voor het behandelen van vage pijnklachten zoals rugpijn. Ze ontdekten dat neuraaltherapie, net zoals osteopathie en acupunctuur, ook als een holistische geneeswijze moet aanzien worden.

Deze techniek wordt gecombineerd met osteopathie of acupunctuur omdat ze elkaars werking versterken. Na een osteopathische behandeling zijn er soms zones waar de spierspanning zo hoog is, dat er nog steeds een verminderde beweging blijft en de pijnreactie blijft. Door het probleem dan van de andere zijde te benaderen, namelijk de pijn eerst weg te nemen, wordt dezelfde neurale keten getriggerd en zal de immobiliteit van dit segment verbeteren. Traditioneel worden lokale anesthetica zoals procaïne of lidocaïne ingespoten maar een gelijkaardig effect kan bekomen worden met homeopathische of herboristische producten (= biopunctuur). De keuze tussen neuraaltherapie en biopunctuur hangt af van de onderliggende stoorvelden.